فرمول پنیر

طرز تهیه پنیر کبابی هالومی

پنیر کبابی هالومی

همراهان و مشتریان محترم سوسیس مارکت طبق درخواست های شما که نیاز به یک پنیر با درجه ذوب بالا جهت استفاده در بیکن پنیری و یا کیک گوشت پنیری بودید ، امروز در خدمت شما هستیم با طرز تهیه پنیر کبابی هالومی که یکی از پنیرهای نیمه سخت است و برای تولید محصولات گوشتی مخلوط با پنیر بسیار مناسب میباشد. ولی قبل از هرچیز کمی با این پنیر خوشمزه آشنا بشیم.

پنیر هالومی چیست؟

هالومی یک پنیر قبرسی است که به طور سنتی از شیر بز و گوسفند یا مخلوطی از این دو تهیه می شود. گاهی اوقات از شیر گاو استفاده می شود.

بیشتر به عنوان پنیر کبابی مورد توجه قرار می گیرد، زیرا شکل خود را هنگام گرم شدن حفظ می کند و به خوبی کباب می شود.

مشخصات پنیر هالومی :

این پنیر به رنگ سفید و لایه‌ای شبیه موزارلا است. طعم آن تند و شور است و پوسته ای ندارد. هالومی گاهی از شیر گاو درست می شود.

در تولید این پنیر عموماً از شیر غیر پاستوریزه استفاده میشود و به همین دلیل هالومی را بهتر است به صورت خام استفاده نکنید.

توجه داشته باشید در تولید سوسیس و کالباس به دلیل اینکه پنیر با دیگر مواد تشکیل دهنده مثل گوشت و …. پاستوریزه میشود ، بنابراین مصرف کالباس تهیه شده با پنیر هالومی به صورت سرد هیچ اشکالی ندارد . مضافاً به دلیل نقطه ذوب بالا، پنیر ایده آلی برای کبابی یا سرخ کردنی است و غالباً کسی به صورت سرد آن را مصرف نمی کند.

وقتی این پنیر به صورت خام خورده می شود، طعمی ساده و تا حدودی لاستیکی با دانه های نمکی دارد. ولی ، هنگامی که در تابه یا روی کباب پز پخته می شود، از بیرون به طرز زیبایی طلایی و خوش طعم می شود و در داخل به طرز خامه ای ذوب می شود، شبیه به قوام مارشمالو هنگام برشته شدن.

پنیر هالومی سرخ شده

دیگر کاربردهای هالومی:

هالومی کبابی، سرخ شده یا ورقه ای نازک را امتحان کنید. لایه ای در سالاد بگذارید یا به جای موزارلا در سالاد کاپرز استفاده کنید. برش های کبابی هالومی را به جای نان در ساندویچ به عنوان یک گزینه بدون گلوتن جایگزین کنید، یا مثل یک عصرانه سنتی قبرسی آن را با هندوانه سرو کنید، اما بهتر است آن را گرم، کبابی یا در مایکروفر داغ کنید تا همه لذت ببرند.

پس از پخته شدن، شوری پنیر به یک لقمه قوی و خوش طعم با بافت کمی خامه ای محو می شود. هالومی کبابی یا سرخ شده واقعا خوشمزه است.

هالومی ورقه ای

طرز تهیه پنیر کبابی هالومی:

مواد لازم جهت تهیه 500 گرم پنیر هالومی توجه فرمایید مواد لازم قابل سفارش در وب سایت موجود میباشند

شیر غیرپاستوریزه 5 لیتر

قرص پنیر رنه لسه (نصف قرص)

محلول کلرید کلسیم  نصف قاشق چایی خوری (الزامی نیست)

یک ظرف استیل مناسب 5 لیتر

نمک بدون ید

نعناع خشک و یا هر سبزی خشکی که دوست دارید

آبکش استیل مناسب

دماسنج میله ای مایعات

چاقوی بلند که تا ته ظرف استیل برسد

یک پارچه مانند پارچه هایی که برای ماست کیسه انداختن استفاده میشوند

یک ظرف کوچک گرد پلاستیکی که بتوانید به عنوان قالب از آن استفاده نمایید .

مقداری آب بدون کلر کتری که خنک شده باشد (آب بدون کلر)

آماده سازی پنیر کبابی هالومی :

شیر را در ظرف ریخته و ظرف را در قابلمه ای دیگر که آب درونش هست به صورت بن ماری قراردهید و دوستانی که دستگاه پخت بخار مینی دارند میتوانند بیشتر آب داخل دستگاه بریزند تا دو بند انگشت اروی طبقه پایین دستگاه را آب بگیرد سپس ظرف را روی طبقه قرار دهید .

شیر را به دمای 30 درجه برسانید

نصف قاشق محلول کلرید کلسیم را در یک چهارم لیوان آب بدون کلر حل میکنید و به آرامی در شیر میریزید و به مدت 1 دقیقه شیر را هم میزنید .

نصف قرص رنه لسه را در یک چهارم لیوان آب بدون کلر حل میکنید و به آرامی در شیر میریزید و به مدت 1 دقیقه شیر را هم میزنید.

درب ظرف را ببندید و اجازه دهید به مدت 45 دقیقه الی 1 ساعت استراحت کند . سپس با یک چاقوی بلند لایه ی پنیر تشکیل شده روی شیر را به صورت شطرنجی برش بزنید و به مربع های 2 در 2 سانت تقسیم نمایید.

5 دقیقه درب ظرف را ببندید سپس دما را به 45 درجه برسانید و در این زمان تا رسیدن به 40 درجه به آرامی از پایین به بالا هم بزنید و از زمانی که به 40 درجه رسید به مدت 20 دقیقه در همین دما آن را نگه داشته و هرچند دقیقه هم بزنید در انتهای 20 دقیقه ، اندازه مکعب های پنیر باید کوچک شده باشند و درب را به مدت 5 دقیقه ببندید .

مخلوط را آبکش نمایید ولی آب پنیر باقیمانده را در یک قابلمه نگه دارید .

پارچه را در قالب پهن کنید و پنیر های آبکش شده را در روی پارچه، داخل قالب گذارید و سپس به مدت 1 ساعت با وزن 10 کیلو پنیر را در قالب فشار دهید.

پنیر را از قالب در آورید پارچه را تعویض نمایید پنیر را پشت و رو کنید و مجدد به مدت 1 ساعت با وزن 20 کیلو در قالب گذارید

در این میان آب پنیر باقیمانده را به دمای 85 تا 90 درجه برسانید .

پنیر را از قالب و پاچه جدا نمایید به صورت کامل و یا قطعه های مورد دلخواه ، درون آب پنیر به مدت 1 ساعت بپزید .

در انتهای کار بافت پنیر شما مثل مرغ پخته شده خواهد شد و قطعات پنیر روی آب شناور میشوند. پنیر را را از محلول آب پنیر خارج نمایید.

مقداری نمک بدون ید و نعناع با هم میکس کنید و روی پنیر را بریزید و به مدت 2 الی 4 ساعت بگذارید تا خنک و خشک شوند .

پنیر هالومی شما آمادست و میتوانید با دیگر رسپی های ما مخلوط کنید و غذاهای جدید بسازید

با سپاس از همراهی شما

سیاوش رهبران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *